Kajsaasp's Blog

Just another WordPress.com site

Archive for november 2010

GI bästa viktminskningsmetod

leave a comment »

En ny studie som idag publicerats i New England Journal of Medicine
visar att kost med hög andel protein och lågt Glykemiskt index är bäst när man vill gå ner i vikt. Inga konstigheter att det är lättare att bli smalare om man äter sig mätt på kyckling, fisk och magert kött kombinerat med gryn, bröd med hela korn och rejält med grönsaker och bönor. Men alltid bra när det bevisas och publiceras i en av de mest ansedda medicinska tidskrifterna.

GI har tyvärr i folkmun kommit att innebära mat med hög fetthalt och så lite kolhydrater som möjligt – det är alltså inte det saken gäller. Den ”riktiga” GI-maten består av bra kolhydratkällor som bearbetas långsamt i kroppen, och proteinkällor med låg fetthalt. Då håller man sig skönt mätt och det är lättare att hålla sig borta från mer kaloririk mat såsom smaskiga efterrätter och onyttiga mellanmål.

Bra mat och skön träning i lagom dos ger dig rätt vikt och gör dig frisk.
Svårare än så är det inte.

Foto: Katja Andersson

Annonser

Written by kajsaasp

november 25, 2010 at 9:50 f m

Kost för gravida – på Facebook

with one comment

Gläds åt nyheten att Livsmedelsverket nu ger sig ut på målgruppens arena – Facebook.

Många blivande mammor har mycket frågor om vad de kan äta under graviditeten. Vad gäller om fisk? Ost? Hur mycket är normalt att gå upp i vikt? Vad kan man göra om man mår illa och så vidare.

Jag har även en hel del om kost och träning för gravida på min hemsida, men nu finns det alltså interaktiva möjligheter med Livsmedelsverket. Spännande grepp för att vara en statlig myndighet – kul!

Man får inte glömma att upplevelsen av att vara gravid är väldigt individuell. Jag hade förväntat mig att träna som vanligt under min graviditet, såg framför mig att jag bara skulle ha en liten kula framtill – att jag för övrigt skulle vara MER vältränad än jag brukar vara. Det gick inget vidare, mådde väldigt illa i samband med träning. Och åt lite för många mackor för att dämpa det. Hade dessutom en foglossning (lindrig men ändå) som hindrade mig.

Jag tror att det är bättre att prova med lite frisk luft eller att vila en stund än att ta en macka till när man mår illa. Ett litet tips bara…

Written by kajsaasp

november 25, 2010 at 9:07 f m

Publicerat i Uncategorized

Sopor i matlådan?

with 2 comments

Gör din egen matlåda och ät upp matresterna istället för att bidra till det växande sopberget.

Var fjärde matkasse går direkt i soporna. Vi slänger mat helt i onödan – för att den har förvarats fel, för att vi tror att maten är dålig bara för att bäst-före-datumet har passerat eller för att vi inte vet vad vi ska göra med våra matrester. Tänk att genomsnittssvensken skulle kunna få 25% mer mat till samma kostnad – bara genom att slänga mindre.

Hörde just på radion att hälften av svenskarna har matlåda med sig till jobbet. På det sättet minskar både utgifterna och mängden sopor. Dessutom får man bättre koll på vad man äter och det blir lättare att hålla vikten.
Här kan du läsa mer om hur du bygger din egen matlåda.

Written by kajsaasp

november 24, 2010 at 7:00 f m

Publicerat i Uncategorized

Frukostföreläsning i Malmö

leave a comment »

Föreläser idag för skolsköterskor i Malmö.
Temat är bra frukostar och allmänt bra matvanor för barn.

Maten man äter som barn är ju byggstenar för att kroppen ska växa och bli stark och för att hjärnan ska utvecklas och bli smart. Det borde vara helt självklart att ge sina barn bra mat för att utvecklas och växa, och bli kloka och friska individer.

Trots att maten är en av de stora källorna till oro för barnen visar undersökningar att svenska barn får hela 25% av sin energi från godis, läsk, kakor och snacks. Många äter godis dagligen och var femte fyråring dricker minst 5 dl läsk varje dag. Inte så konstigt att det är många som är övrerviktiga.

Barn behöver som regel inte vitamintabletter, de behöver bättre mellanmål.

Foto:  Katja Andersson.

Written by kajsaasp

november 23, 2010 at 7:40 f m

After work – popcorn som återhämtning

leave a comment »

Många har höjt på ögonbrynen när jag sagt att popcorn är bra som återhämtningsmål. Det krävs i och för sig rätt mycket popcorn men det har åtminstone jag inga problem med. Jag äter gärna mycket popcorn.

Ett glas mjölk och en skål popcorn innehåller snabba kolhydrater, snabba och långsamma proteiner läs mer här (långt ner i artikeln om mjölk som återhämtningsdryck!) och lite salt – som är extra viktigt om du har svettats mycket och behöver hjälpa kroppen att ta upp vätska

GI-tallrik med räkor. Från Kosmos i Gbg.

Återhämtningsmålet är särskilt viktigt för dig som tränar hårt och ofta, om du tränar max 2-3 gånger i veckan är det inget du behöver fundera över.

Dagens bild är den lunch jag just har stoppat i mig. Även idag gick det alldeles utmärkt att få tag i en bra lunch på stan.

Min vecka har känts som en tornado med många textlämningar, föredrag och intressanta möten. 
Nu tar jag lite kompledigt och går och tränar.

Ha en skön helg!

Written by kajsaasp

november 19, 2010 at 12:31 e m

Träningskläder i övernattningsväskan

with 2 comments

Mycket jobbresor kan göra det lite kämpigare att sköta sin hälsa men kan också vara en väldigt bra möjlighet att ta hand om sig. Och gör man det så håller man längre, även om tempot är högt.

Det handlar om att se möjligheterna istället för hindren. Det går jättebra att hitta bra mat på restaurang – det är du som är kunden, våga ställa krav och be om mer grönsaker, såsen vid sidan om, kokt potatis istället för pommes frites o s v.

Och när du är på resande fot och slipper tvätta, städa, laga mat och hämta på dagis har du faktiskt MER tid över för träning. Kolla om hotellet har avtal med något träningscenter eller om de har eget gym.

Återigen handlar det om planering. Och om att bestämma sig. Och kanske om att ta en lite större väska så att även 
träningskläderna får plats. Men det kan det väl vara värt…?

Jag har precis avslutat ett skönt Pulsjympa-pass på Friskis&Svettis City i Stockholm. En skön avslutning på en mycket bra dag.

Written by kajsaasp

november 17, 2010 at 6:09 e m

Publicerat i Uncategorized

Tagged with , , ,

Effektivitet kräver gott kaffe

with 5 comments

Ibland blir det väldigt mycket på en gång. Man skulle kunna säga att det kör ihop sig. Eller så kan man ta ett steg åt sidan och förundras över hur mycket man kan få gjort med kniven på strupen. Förutom allt jag ska hinna med på jobbet den här veckan så är det väldigt mycket annat som ska fixas. Barnkalas. Möhippa. Alla olika skogsryggsäckar och gympapåsar som ska packas. Två stockholmsresor, artiklar som ska skrivas, föreläsningar och seminarier.

Detta är en vecka då den färdiglagade frysta köttfärssåsen får visa upp sina bästa sidor. Och JA, vi har fiskpinnar i frysen. Och mamma scans ekoköttbullar.

När det är lite lugnare förbereder jag så att jag slipper den värsta vardagsstressen. Förbereder middagsmat så att man bara behöver koka pasta, ris eller potatis när man kommer hem, vilket kan vara otroligt skönt när man har mycket annat att tänka på. Presenter till barnens kompisar handlar jag lite då och då, så får de ligga i ett presentlåda tills det är kalasdags.

En sån här vecka behövs träningen mer än någonsin, hjärnan behöver återhämtning, kroppen behöver bli av med spänningar och stress. Men det är väldigt svårt att få tiden att räcka till. Försöker klämma in en promenad när jag ändå ska ta mig till ett möte en bit bort. Åker till Stockholm imorgon, då får träningskläderna hänga med. Ska prova ett (för mig) nytt Friskisställe på Kungsholmen.

Dags att sätta igång med förberedelserna inför dagens föreläsning för studenter på dietistutbldningen på Göteborgs Universitet. Men först – morgonkaffe.

Written by kajsaasp

november 16, 2010 at 8:18 f m

Publicerat i Uncategorized