Kajsaasp's Blog

Just another WordPress.com site

Archive for juli 2011

Passa på att ladda solcellerna på semestern!

with 3 comments

Passa på att ladda upp D-vitaminförråden i sommar. Sol och kantareller är bra vägar till ett bättre immunförsvar. Om du dessutom plockar svampen själv har du fått en fin skogspromenad på köpet 🙂

Vi behöver sommarsolen för att ladda upp D-vitaminförråden inför vintern. Solen är vår bästa källa till D-vitamin, som på senare tid visat sig ha stor betydelse för immunförsvaret som motverkar många av våra vanligaste sjukdomar.

Om du får en vackert brun färg i sommar står du alltså bättre rustad inför vinterns förkylningar och influensor. Men sola förståndigt så du inte bränner dig.

Forskning pågår och än har vi inte sett slutet på vad detta supervitamin kan göra för vår hälsa. Kanske kan vi med hjälp av D-vitamin bygga upp ett långsiktigt försvar mot ålderstecken som demens, benskörhet, diabetes och hjärtkärlsjukdomar.

Bara 10% av kvinnorna och 25% av männen når enligt Livsmedelsverkets undersökningar upp till rekommenderat intag (7,5 mikrogram) via maten. Fet fisk och berikad mjölk är viktiga källor. Drick ett par glas mjölk varje dag och ät fet fisk några gånger i veckan – det är en bra start.

Kantareller är en god källa till D-vitamin – passa på att ladda D-vitaminer via skogens guld!

Gör en kantarelltoast eller en god svampomelett kväll. Ät några skivor kallrökt lax till – en perfekt kombination, både smak- och näringsmässigt. Mums!

Annonser

Written by kajsaasp

juli 29, 2011 at 9:31 f m

Publicerat i Uncategorized

Tagged with ,

Barnens semestermat

leave a comment »


20110725-060629.jpg

Många föräldrar oroar sig över vad barnen äter på semestern. Helt plötsligt står man där med hela ansvaret för frukost, lunch, middag och några mellanmål varje dag. Man vill helst att det ska vara variation och att alla ska tycka om det som serveras. Men man vill helst inte stå i köket flera timmar per dag, och många är lite skeptiska mot färdigmat och halvfabrikat. Fantasin tar snabbt slut. Hur ska man få ihop det??

På restaurangerna är det ofta ganska fantasilöst på barnmenyerna. Det är inte många som vågar ge barnen helt kött, kokt potatis eller en god fiskrätt. Stackars de ungar som inte gillar köttbullar, korv och hamburgare.

Jag köper alltid korv med hög kötthalt. Den är mycket godare och framför allt; vem vill ha utspädd mat?! Om korven inte ens får heta korv, utan går under fantasifulla namn som hotdogs, grillare eller liknande, då ska man vara extra vaksam och kolla vad den egentligen innehåller. På senare tid har det kommit många roliga och goda korvsorter med hög kötthalt och god smaksättning. Prova att lägga varmkorven i en tunnbrödrulle, istället för det vanliga tråkiga korvbrödet.

Barnen klarar sig och ibland kan det vara skönt att slappna av och ta lite ledigt från alla måsten. Vi vuxna har ofta större krav på variation än barnen. Köp en färdig pizza eller prova en pastasås på burk om fantasin tryter. Låt barnen dricka mjölk till maten även under semestern, det är ett enkelt knep som gör stor skillnad för näringsinnehållet totalt sett. Läsk innehåller 10% socker, två glas innehåller alltså 50 gram socker – utan att man får några andra näringsämnen på köpet.

Jag tycker det är viktigt att se till helheten. Mellanmålen ger tillfälle att få i barnen lite mer vitaminer och nyttigheter, istället för att äta glass eller saft och bullar varje dag. Låt mellanmålet bli en vitaminkick istället för en sockerbomb. Låt även barnen njuta av alla säsongens bär och goda grönsaker. Serverar du smörgås med ost, skinka eller leverpastej, fruktbitar och ett glas mjölk som mellanmål blir det inte fullt lika viktigt att varje lunch eller kvällsmat är näringsmässigt perfekt.

Written by kajsaasp

juli 25, 2011 at 4:07 e m

Publicerat i Uncategorized

Tagged with ,

Så undviker du semesterns extrakilon: Fikafällan

leave a comment »

När vi är lediga från jobbet tar vi ofta ledigt från alla rutiner. Eller skapar helt nya. Plötsligt ska det drickas ELVAKAFFE och ätas fikabröd varje dag. Varför måste man gå tillbaka till 1930-talets matvanor bara för att man är ledig från jobbet?

Fikastunderna på semestern måste inte innehålla kakor och bullar. Prova istället en knäckemacka med skinka eller ost, fullkornsbröd med skivad frukt eller en god fruktsallad – kanske med en klick keso.

Eller bara en god caffe latte eller cappucino. Spar sötsakerna till festligare tillfällen.

Och varför tjatar jag om alla dessa semesterns stunder för mys, trevliga stunder, ledighetskänsla och samvaro? Jo, för att många har problem med vikten i samband med semestern. Många har väldigt dubbla känslor kring ledigheten och är rädda för att gå upp i vikt.

Med lite mer träning och lite fler medvetna val går det fint att undvika att gå upp i vikt under semestern.

Ha en underbar sommar!

Written by kajsaasp

juli 23, 2011 at 10:50 f m

Publicerat i Uncategorized

Tagged with

Tugga dig snygg, smart och stark?!

leave a comment »

Undrar vad Efsa säger om de här sköna hälsopåståendena. Med dessa tuggummin kan man öka både den mentala och fysiska kapaciteten och få en fin hy. Inte illa. Skulle gärna vilja se de vetenskapliga studierna bakom de argumenten.

Inget jag vågar ge mina barn i alla fall. Två av smakerna innehåller koffein. Det verkar ju onödigt att göra de här två duracellkaninerna ännu piggare.

Written by kajsaasp

juli 22, 2011 at 1:45 e m

Publicerat i Uncategorized

Tagged with ,

Så undviker du semesterns extrakilon: Glassfällan

leave a comment »

En vanlig glass innehåller ofta lika mycket kalorier som en hel lunch.

Om du vill slippa semesterns extrakilon och komma tillbaka fräsch och utvilad efter ledigheten måste du välja. Och röra på dig mer. Välj bort de sorter som innehåller mer än 100 kcal/glass.

När det gäller kulglass, välj gärna en god sorbet – skippa gräddglass med pecannötter och kolasås, marshmallows och godisbitar, och håll dig till EN kula.

Och sätt en gräns för dig själv, max två glassar i veckan till exempel. Prova att ta ett äpple eller en mineralvatten istället. Eller varför inte en cappucino om du är sugen på något?

Med färska bär, lite matyoghurt och en stavmixer kan du enkelt göra en egen god och nyttig glass. Mixa bären med yoghurt och ställ in i frysen en stund, så får du en god yoghurtglass. Blir det för surt kan du söta med lite socker eller en halv banan.

Låt semestern bli ett tillfälle att återhämta dig och ladda batterierna. En morgonpromenad och en god frukost ger en bra bas för en skön dag. Passa på att sova ordentligt och var ute mycket. Fyll på med D-vitamin från solen och antioxidanter från färska grönsaker, frukt och bär.

Written by kajsaasp

juli 21, 2011 at 6:05 f m

Myten om återhämtningsmålet

with one comment

Att man måste äta direkt efter träning har blivit en ”sanning” i många läger. Hängivna gyminstruktörer och välvilliga Friskis&Svettis-ledare tjatar om att man måste äta så fort man kan efter avslutat pass, annars kan man i princip lika gärna strunta i att komma till träningen.

De flesta jag träffar tränar för att gå ner i vikt, eller för att hålla vikten. De flesta hinner med 1-3 pass i veckan.
Det är mindre vanligt att man kör ett fyspass varje dag eller flera pass per dag – och det är då man behöver återhämtningsmålet.

Den som motionerar för att gå ner i vikt  kan hellre vänta tills det är dags för nästa måltid (t ex kvällsmat). Däremot är det viktigt att återställa vätskebalansen, fyll på med vatten före, under och efter passet.

Om man hela tiden ersätter den energi man just gjort av med genom att stoppa i sig proteindrinkar och bananer blir det ingen viktminskning. Det är alltid summan av energiintag och energibehov som bestämmer hur mycket man väger. Vill du gå ner i vikt är det smartare att låta kroppen förbruka lagrat fett i samband med träning än att gå på myten om återhämtningsmålets betydelse för vanliga motionärer.

Läs gärna mer här

Ett bra mellanmål inför träningspasset är smartare. Då är energilagren lagom tankade och du orkar träna med full fart, och det finns byggstenar kvar även för de behov kroppen har strax efter passet. Fyll på med kolhydrater och protein någon timme innan du ska träna. Ett glas mjölk plus en grov macka med skinka eller en näve nötter och russin är enkelt och bra för att fylla på energiförråden utan att ta för stor plats i magen så att du får ont under passet.

Written by kajsaasp

juli 16, 2011 at 7:16 f m

Så undviker du semesterns extrakilon: Bag-in-box-fällan

leave a comment »

Alkohol i måttliga mängder är trevligt och gott, och förhöjer smakerna i en god middag. Men för stora mängder kan göra att du missar målet om du vill gå ned i vikt eller komma i bättre form i sommar. Alkohol ger många extrakalorier och du behöver inte dricka varje dag bara för att det är semester. Då är risken stor att du är tröttare efter semestern än före.

Svenskarnas vanor har förändrats sedan bag-in-box-vinerna kom, och många åker utomlands och bunkrar öl och sprit inför semestern – vi dricker mer och oftare. Alkohol innehåller mycket extrakalorier, och påverkar energiintaget även indirekt; Ditt ätbeteende och valet av mat förändras när du dricker alkohol. Du äter kanske mer för att det smakar ännu bättre. Och även dagen efter är det många som äter helt annorlunda, man blir helt enkelt sugen på andra saker.

För den som satsar på att toppa formen kan det göra stor nytta att se över alkoholvanorna. Varför?

1. Alkohol innehåller mycket kalorier. Vin innehåller ca 70-100 kcal/dl, främst beroende på alkoholhalt.
2. När man dricker är det ofta svårt att hålla sig till den mängd mat man tänkt sig. Och även vilken typ av mat man äter. Det är ju sällan man är sugen på morotsstavar till whiskyn. Även dagen efter är man ofta sugen på fet och salt mat. Pizza, chips och hamburgermeal med pommes frites är inga genvägar till formtoppen.
3. Med alkohol i kroppen försämras koordinationsförmågan, även dagen efter är det större skaderisk.
4. Alkohol påverkar salt- och vätskebalansen, och därmed prestationsförmågan. Ett långpass när du är bakis är ingen bra idé.
5. Man får sämre effekt av träningen och risken är stor att tv-soffan lockar mer än träningsskorna.
Om du har en morgonpromenad eller löprunda inplanerad är det lättare att säga nej tack till det där sista glaset.

Släck gärna törsten med ett par glas vatten innan du tar fram öl och andra kaloririka drycker efter en härlig dag på stranden. Kyl ner dig med Isvatten, kanske med skivad citron eller lime, bär eller gurkskivor, mineralvatten (även de med smaktillsatser).

Written by kajsaasp

juli 15, 2011 at 1:30 e m