Kajsaasp's Blog

Just another WordPress.com site

Archive for oktober 2012

Midjemått igen. Dagens GP-fråga

leave a comment »

Återigen handlar veckans läsarfråga i GöteborgsPosten om midjeomfång. Den här gången är det en 84-årig dam som ställt frågan. Och den är inskickad via mail. Bara en sån sak.

Hennes midjemått är långt ifrån vad WHO rekommenderar men hennes läkare hittar inga onormala värden och hon promenerar varje dag, går på gym två gånger i veckan och sköter allt hemma – alltså en förhållandevis hög aktivitetsnivå. Enligt beskrivningen är även matvanorna bra.

Midjeomfång på över 88 cm hos kvinnor har visats ha samband med kraftigt ökad risk för hjärtkärlsjukdomar och typ 2 diabetes, men när man ser på individnivå tar man hänsyn till hela livsstilen, arv, ålder mm.

Är man 84 år gammal bör man inte sätta igång att banta. Tvärtom är god aptit på bra mat en viktig hälsofaktor.

20121030-153227.jpg

Written by kajsaasp

oktober 30, 2012 at 2:39 e m

Publicerat i Uncategorized

Tagged with , ,

God sömn – en viktig hälsofråga, inte minst om du är chef #CIO #IDG

with one comment

Igår publicerade IT-tidningen CIO Sweden en artikel där jag är intervjuad om sömnbrist och hur det påverkar hälsan, inte minst hos personer som stressar mycket.

För några veckor sedan blev jag intervjuad av samma journalist, om att skapa en sund livsstil i en tidspressad vardag –  ett vanligt dilemma hos chefer och ledare.

En sund livsstil hos alla medarbetare är viktigt, bland annat för resultatet, glädjen och ekonomin i företaget. Chefens inställning och roll som förebild har stor betydelse inte bara för den egna hälsan, utan för hela arbetslaget.

Det är en av delarna i satsningen Management by Movement.

Written by kajsaasp

oktober 30, 2012 at 7:51 f m

Instagram – min nya hobby

with one comment

På tal om bilder så är Instagram så himla kul. Kul att fota, välja filter och få feedback från vänner och andra som bara gillar tanken, motivet eller skuggan.

Vill du kika så är mitt användarnamn på Instagram mersmak_kommunikation.

Vissa bilder är jag riktigt nöjd med – bäst att spara dem även här.

20121028-215355.jpg

20121028-215412.jpg

20121028-215431.jpg

20121028-215449.jpg

20121028-220226.jpg

Written by kajsaasp

oktober 28, 2012 at 9:04 e m

Publicerat i Uncategorized

Tagged with , ,

Stort engagemang om bloggande på #smcgbg

with 4 comments

Idag har jag varit på Social Media Club Gbg, diskussionen under lunchen handlade om bloggar.

En av frågorna som kom upp var om bilder är viktigt. I en blogg som syftar till att inspirera om sunda matvanor känns det väldigt relevant att visa bilder på hur det kan se ut – enkel, fräsch och hälsosam mat. Utan krusiduller.

Hellre många bilder med halvkass kvalitet än få och perfekta, tyckte deltagarna. Så jag fortsätter med mina iPhoneplåtade bilder.
Bara ljuset är bra så blir det helt okej.

20121026-132551.jpg

Tillägg: Mer om bilder här!

Written by kajsaasp

oktober 26, 2012 at 11:27 f m

Publicerat i Uncategorized

Tagged with , ,

Kniiiip – på helt nytt sätt :D

with 2 comments

Vad mycket roligare vanliga trista ”måsten” kan bli med lite nya ord och kreativt tänkande!

På sjukvårdsupplysningen 1177 hittade jag ett helt nytt grepp när de gäller de gamla trista knipövningarna – eller nja, egentligen var det via twitter jag upptäckte det. Hur som helst:

Redan första kontakten med ordet Snippgympa fick mig att le. Och även innehållet på sidan och motiveringarna till varför det behöver göras är beskrivet på ett helt nytt sätt. Genialt!
Inspirerande!

Med humor och glädje kommer man så mycket längre. 😀

Snippgympa. Ill: Maria Cruseman

 

Written by kajsaasp

oktober 24, 2012 at 8:46 f m

Publicerat i Uncategorized

Tagged with ,

Om järnupptag i GP:s frågespalt

leave a comment »

Veckans läsarfråga handlar om järn. Det finns ett antal faktorer i maten som påverkar järnupptaget, men framför allt påverkas det av behovet. Den som har för lite järn i blodet tar upp mer av det som finns i maten, normalt sett tar vi upp mellan 5 och 10 procent.

Fytinsyra och polyfenoler (bland annat i te, kaffe och vin), och stora mängder kalcium, kan göra att vi tar upp mindre av järnet i maten. Fytinsyra är ett ämne som finns i skaldelarna i spannmål, alltså bland annat i kli. Å andra sidan innehåller fullkornsprodukter mer mineraler och andra näringsämnen, så fördelarna väger tyngre än nackdelarna. Om brödet får jäsa länge bryts fytinsyran ner, därför är det bra att välja surdegsbröd.

Järnet i kött och blodmat är lättast för kroppen att ta upp. Kött, fisk och c-vitamin gör att vi tar upp mer av det järn som finns i maten, men det som påverkar allra mest är individens behov.

Järnets uppgift i kroppen är att binda syre till de röda blodkropparna. Ett för lågt järnvärde (Hb) innebär att syretransportförmågan försämras. Vanliga symtom vid blodbrist är att man blir blek, trött, andfådd och får sämre immunförsvar. Om man är orolig och misstänker att järnvärdet är för lågt kan man kolla det med ett enkelt blodprov vårdcentralen.

 

Written by kajsaasp

oktober 23, 2012 at 7:06 f m

Publicerat i Uncategorized

Tagged with , ,

Kokta ägg – helt okej

leave a comment »

Få av mina blogginlägg har blivit så lästa som detta som jag skrev för något år sedan med anledning av att jag hittat färdigkokta ägg i mataffären.

Det jag skriver nu är på intet sätt en dementi, men plötsligt känns det inte så konstigt längre. Under året som gått har det blivit än mer fokus på att spara minuter, hitta lösningar när man är på språng och slippa tillsatser om man inte vill ha dem.

Jag har ännu aldrig köpt färdigkokta ägg, men skulle absolut kunna tänka mig att göra det, kanske som komplement till en lunchsallad eller soppa, eller som mellanmål i samband med träningen.

Written by kajsaasp

oktober 22, 2012 at 6:45 e m

Publicerat i Uncategorized

Tagged with , , ,