Kajsaasp's Blog

Just another WordPress.com site

Archive for november 2012

Bra mingel och intressanta samtal på #åretskock

leave a comment »

20121129-064408.jpg

20121129-064418.jpg

20121129-064426.jpg

20121129-064434.jpg

20121129-064441.jpg

20121129-064448.jpg

20121129-064528.jpg

20121129-064536.jpg

Written by kajsaasp

november 29, 2012 at 5:46 f m

Publicerat i Uncategorized

Tagged with

Trendspaning live – och WayCup

leave a comment »

För ett par månader sedan släpptes Ridderheimsrapporten för 2012. Jag satte mig in i trendspaningen redan då och har bloggat om det förut, men det är alltid roligt att träffa personerna bakom, och höra dem berätta om sina teorier och bakgrunden till varför trendspaningen ser ut som den gör. Just nu.

20121128-185333.jpg

Efterfrågan, utbudet och vårt beteende har ett intimt samspel och påverkar varandra. Just nu drivs vi mycket av att tiden är en bristvara. VI vill hinna med ALLT, och samtidigt vill vi äta nyttig, snabb och trendig mat. För att hinna med allting samtidigt ska vi helst kunna äta med en hand. Så att vi kan göra andra saker samtidigt. Detta är inte så bra, eftersom maten inte registreras på samma sätt om vi multitaskar – men det är en annan fråga.

Maten är den främsta identitetsmarkören. Vi lägger upp bilder på mat och visar upp vem vi är genom maten. Våra matvanor säger mer om oss än vad till exempel vårt val av bil eller klädmärke gjort tidigare.


I dagarna öppnar första
WayCup-kaféet i Göteborg. Det känns som att WayCup har fångat upp alla de starka trenderna: Eatdentity, Seating (social eating), storytelling, ekologiskt, resurstänk och snabbmat. Allt-i-ett.

Ser fram emot min första kopp!

20121128-185344.jpg
På seminariet berättade man dessutom om Plantagon – ett spännande husbygge i Linköping. Här bygger man ett växthus utanpå själva byggnaden – och ska odla sina egna grönsaker.
Thinking outside The box?
There is no box!

Written by kajsaasp

november 28, 2012 at 5:51 e m

Publicerat i Uncategorized

Tagged with ,

Strålande resultat trots tuff vecka #komigång

with one comment

Trots en tuff vecka med skadad höft och mycket kalas, så har Lotta Abrahamsson även den här veckan gått ner i vikt. Ett kilo sedan förra invägningen.

Lottas strategi var att
1. röra på sig mer för att skapa utrymme för lite mer mat och godsaker utan att störa viktminskningsplanen
2. äta smart på festerna.
Vid bufféservering – och inte minst nu i julbordstider – så är det ett väldigt bra knep att ta ett varv och se vad som finns innan man börjar lägga upp på sin tallrik. Sen kan man ta av det man verkligen vill ha, och låta det bli en normalstor portion även om utbudet är stort.
Vill man sedan ta mer är det bra att enbart ta av grönsakerna, då kan man äta mycket utan att det blir för mycket kalorier. Man behöver inte avstå från allt man gillar, men man behöver göra medvetna val – och röra på sig mer så att det finns utrymme utan att man går upp i vikt.
Lotta är fantastisk. Följ gärna hennes blogg här
och läs mer om vårt gemensamma projekt på GPplus.

Written by kajsaasp

november 27, 2012 at 6:30 f m

Årets julklapp – Mersmak för livet!

with one comment

Årets julklapp är en bok. Andra menar att det är ett par hörlurar, men jag håller inte med.

I boken Mersmak för livet får du konkreta tips och svar på frågorna om varför vi behöver mat, rörelse och vila – och hur man skapar sunda och bestående vanor.

Du får dessutom recept på enkel, hälsosam och god vardagsmat – och veta vilken nytta den gör för dig själv, för dina relationer och ditt sätt att sköta ditt jobb.

Fram till jul har jag ett extra bra erbjudande. Boken, vars normalpris är 239 kr, kostar just nu 200 kr.

10% går oavkortat till UNICEF.

Porto tillkommer. 1-2 böcker kostar 45 kr att skicka (inom Sverige), beställ gärna två böcker så halveras portokostnaden per bok. 😉

Beställ genom att skicka ett mail
med namn, adress och önskat antal böcker till 
info@kajsaasp.se

Varmt välkommen med din beställning!

Written by kajsaasp

november 26, 2012 at 9:59 e m

Publicerat i Uncategorized

Tagged with ,

Tre snabba tips för en sundare livsstil #komigång

leave a comment »

Att ändra livsstil och komma in i bättre vanor behöver inte vara så komplicerat. Det viktigaste är att du själv funderar en stund och kommer fram till vad som funkar för dig.

1. Sätt upp ett konkret mål, gärna tidsbestämt och långsiktigt. Det ska vara utmanande, men inte omöjligt att nå, och något du verkligen vill för din egen skull. Bestäm dig för att du bara ska nå målet. No matter what.

2. Gör någonting varje dag som får dig att må bra – och som tar dig ett litet steg närmare ditt mål. Hitta belöningar, glädjeämnen och njutningsmedel som är förenliga med din målsättning; lyxigt kaffe, massage eller en bukett blommor är kalorifria guldkorn i tillvaron.

3. Gör dig själv nöjd, glad och stolt – ofta! Ge dig en ärlig chans och hitta dina egna knep för att göra dina nya vanor till en del av din vardag.

Och behandla dig själv som om du vore din allra bästa vän.

20121124-145752.jpg

Written by kajsaasp

november 24, 2012 at 2:01 e m

Publicerat i Uncategorized

Tagged with , ,

Arla wellness under luppen

with 2 comments

I dagens GP får sig Arlas nya Wellness sortiment en känga. Produktserien är berikad med olika vitaminer och mineraler och försedd med hälsopåståenden av ett slag som det var länge sedan vi såg i Sverige.

Här är traditionen att vara lite mer försiktig i tolkningen av de lagar och riktlinjer som finns. I andra länder är det mer vanligt att man tänjer lite på gränserna.

Att berika med kalcium och D-vitamin kan vara befogat för vissa målgrupper, men att tillsätta lite C-vitamin och sedan skriva att produkten är bra för immunförsvaret – tveksamt!
Och att stoppa i extra kalcium och säga att produkten är bra för matsmältningen. Njaaa.. Då har man gått över gränsen för vad som är relevant, anser jag. Enligt skolboken behövs kalcium för matsmältningen, men det är sällan kalciumintaget man behöver rätta till om man har problem med magen.

Nu när det inte längre är tillåtet att i marknadsföringen berätta om probiotikas effekter går man andra vägar. Kalcium är ett ämne som man får säga ganska mycket om när det gäller hälsopåståenden.

Alltså kan man tillsätta kalcium och säga att produkten är bra för magen – även om det är fibrerna och probiotikan som gör jobbet.

Tillåtna hälsopåståenden om kalcium:

Maintenance of normal

1) bones and teeth

2) muscle function

3) neurotransmission

4) blood coagualation

5) energy-yielding metabolism

6) function of digestive enzymes

7) regulation of normal cell division

Källa: ec.europa.eu/nuhclaims

Written by kajsaasp

november 22, 2012 at 9:00 f m

Om BOT, samverkan och respekt

leave a comment »

I senaste numret (4/2012) av Kroppsterapeuternas yrkesförbunds tidning skriver jag en krönika om mina tankar om BOT- avdrag – kroppens motsvarighet till RUT och ROT.

20121121-084058.jpg

Om BOT, samverkan och respekt

Sedan några år tillbaka kan vi i Sverige få skatteavdrag för tjänster som hjälper oss att sköta våra hem. På flera sätt känns det logiskt att öppna upp för motsvarande förmåner när det gäller att ta hand om kroppen. Och ganska egendomligt att det inte var där det hela började.

RUT- och ROT-avdrag förbättrar arbetssituationen för personer som utför husarbete. Utöver de fördelarna har BOT dessutom en betydande samhällsekonomisk dimension i form av minskade kostnader för ohälsa som idag betalas av både individen, samhället och arbetsgivaren; mindre övervikt, kroppar som fungerar bättre, och mindre vårdkonsumtion. Mindre medicinering för värk, ångest, kolesterol, diabetes och högt blodtryck, och mindre sömntabletter. Mindre sjukfrånvaro, mer effektivitet och glädje.

Samverkan och tydliga riktlinjer

I min drömvärld finns det kravspecifikationer och kriterier för BOT-finansierad vård. De som har bäst kunskaper kring kost ger kostråd, de som är bäst på att knacka kotor sysslar med det, och så vidare. Om kunden efterfrågar en kompetens som man inte själv har hänvisar man till en annan yrkesgrupp. Respekt, samverkan och samarbete borgar för kvalitetssäkring.

Framtidens hälso- och kvalitetsmedvetna kund vill ha enkla snabba lösningar och färdiga koncept, vet att olika terapier ofta ger synergieffekter, och väljer kliniker med många olika aktörer under samma tak – var och en med hög kompetens inom sitt ämnesområde. Dokumentation och utvärdering är viktigt, och en gemensam terminologi ett grundläggande led i det arbetet.

Jag hoppas att regelverket kring BOT landar i närheten av min drömbild. För hur ska vi kunna utvärdera om vi inte kan säkerställa att behandlingen utförts på rätt sätt?

Nya möjligheter

BOT leder till en ökad jämlikhet i vården i och med att sjukdomsförebyggande behandlingar blir tillgängliga även i lägre socioekonomiska grupper. För privatpersoner innebär det att man till ett rimligt pris kan få bra rådgivning och behandling innan man blivit sjuk – och för sjukvården ett minskat tryck när det gäller livsstilsrelaterade sjukdomar. För samhället och för arbetsgivare finns det massor av pengar att spara.

I min roll som privatpraktiserande dietist innebär BOT en möjlighet att få bättre snurr på verksamheten. Fler och återkommande kunder innebär en större efterfrågan, större trygghet och möjligheter för fler kollegor att etablera sig.

Kvalitetssäkring är en viktig fråga, inte minst när det gäller kostbehandling. Det finns många yrkesgrupper som sysslar med kostrådgivning på olika nivåer och i olika omfattning: Kostrådgivare, kostcoacher, näringsterapeuter, företagssköterskor, hälsopedagoger, personliga tränare, friskvårdsterapeuter…

Min önskan är att dietister och nutritionister, alltså de yrkesgrupper som har gedigen utbildning i kost och näringslära, blir de som får ge kostråd under BOT:s flagg. Det är rimligt att kostbehandling utförs av de yrkesgrupper som har högst utbildningsnivå – och ett absolut krav att sjukdomsrelaterad specifik kostrådgivning görs av en legitimerad dietist.

Written by kajsaasp

november 21, 2012 at 7:42 f m